Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009

ο μετρ της παρανοιας : σαλβαδορ νταλἰ

Ο Νταλί (πλήρες όνομα Salvador Felip Jacint Dalí Domènech) γεννήθηκε στην πόλη Φιγέρας της Ισπανίας και ανήκε σε μια οικονομικά ευκατάστατη οικογένεια. 
Σε ηλικία 15 ετών, ο Νταλί συμμετείχε στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγέρας, το 1919. Το 1921 έχασε την μητέρα του από καρκίνο ενώ μετά το θάνατό της, ο πατέρας του παντρεύτηκε την αδελφή της, γεγονός που δεν αποδέχτηκε ο Νταλί, ο οποίος ένα χρόνο αργότερα εγκαθίσταται στη Μαδρίτη όπου και ξεκινά τις σπουδές του στην Ακαδημία των Τεχνών (Academia de San Fernando).
Αυτή την περίοδο, ο Νταλί πειραματίζεται με τον κυβισμό, αν και οι γνώσεις του γύρω από το νέο αυτό κίνημα είναι αρχικά ελλιπείς και στη Μαδρίτη δεν υπάρχουν άλλοι κυβιστές καλλιτέχνες. Επίσης, έρχεται σε επαφή με το ριζοσπαστικό κίνημα του ντανταϊσμούτο οποίο θα επηρεάσει σημαντικά το έργο του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Συνδέεται παράλληλα φιλικά με τον ποιητήΦεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και με τον σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ. Το 1926 αποβάλλεται από την ακαδημία λίγο πριν τις τελικές του εξετάσεις, καθώς δηλώνει πως κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον κρίνει. Την ίδια χρονιά, επισκέπτεται για πρώτη φορά το Παρίσι όπου συναντά τον Πικάσσο, ο οποίος είχε ήδη κάποια γνώση γύρω από το έργο του Νταλί. Τα επόμενα χρόνια, στα έργα του Νταλί αποτυπώνονται ισχυρές επιδράσεις από το έργο του Πικάσο αλλά ταυτόχρονα αρχίζει να διαφαίνεται ένα προσωπικό ύφος στους πίνακες του Νταλί. Οι εκθέσεις έργων του στη Βαρκελώνη προκαλούν αρκετές συζητήσεις . 
ο Νταλί γνωρίζει την μελλοντική σύζυγο του καιμούσα του, Ελένα Ντμτρίεβνα Ντελούβινα Ντιακόνοβα, ρωσικής καταγωγής, περισσότερο γνωστή ως Γκαλά (από το όνομα Γαλάτεια). Την ίδια περίοδο, γίνεται και επίσημα μέλος του υπερρεαλιστικού κινήματος, αν και το υπερρεαλιστικό στοιχείο υπάρχει στα έργα του ήδη λίγα χρόνια νωρίτερα. Στις αρχές της δεκατίας του 1930, ο Νταλί επινοεί επιπλέον την Παρανοϊκο-κριτική μέθοδο, όπως ο ίδιος την αποκαλεί, που αποτελεί ένα είδος υπερρεαλιστικής τεχνικής με σκοπό την πρόσβαση στο ασυνείδητο προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο Νταλί στηρίζει την μέθοδο αυτή στην ικανότητα του ανθρώπου να λειτουργεί συνειρμικά, συνδέοντας εικόνες ή αντικείμενα που δεν συνδέονται μεταξύ τους κατ' ανάγκη λογικά. Συνδέεται άμεσα με τον υπερρεαλιστικό αυτοματισμό και τις φροϋδικές θεωρίες γύρω από τα όνειρα.


δηλωση που τσακιζει κοκαλα : ο Νταλί δηλώνει πως ο ίδιος είναι όλος ο υπερρεαλισμός ενώ ο Μπρετόν επινοεί τον περίφημο αναγραμματισμό του ονόματος του Νταλί, Avida Dollars (σε ελεύθερη μετάφραση άπληστος για δολάρια) ασκώντας κριτική στο αμιγώς εμπορικό πνεύμα που κατά τη γνώμη των υπερρεαλιστών είχε αναπτύξει ο Νταλί.


Την περίοδο1960 - 1974 εργάστηκε σχεδόν αποκλειστικά για την δημιουργία του Θεάτρου-Μουσείου Γκαλά-Σαλβαντόρ Νταλί στο Φιγέρας.


Βγαινοντας έξω από τη βαρκελώνη περίπου στη μιάμισι ώρα συναντά κανείς την πόλη
 φιγκερες.Οι ιστορικες πινακίδες ξεκινοὐν.Η ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Ο ΣΑΛΒΑΔΟΡ ΝΤΑΛΙ. ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΟΥ ΝΤΑΛΙ. Φτάνοντας στην πόλη, δεν εντυπωσιάζεσαι και με κάτι το ιδιαίτερο, μια τυπική ισπανική κωμοπολη..με μια κεντρική πλατεία ,η οποια λογω του οτι είναι και δεκαπενταυγουστος..εχει γεμισει ασφυκτικα. σηκωνοντας τα ματια προς τα πανω..και κοιταζοντας τον καταγαλανο ουρανο...ξαφνικα ερχεσαι αντιμετωπος με ενα τεραστιο αυγο.ενα αυγο να αιωρειται. η πρωτη σκεψη  ειναι οτι θα ειναι καποιο συγχρονο ισπανικο κατασκευασμα.εχουν και αυτην την τρελα τους.κατευθυνομαι ακολουθωντας τις πινακιδες- οι οποιες παρεπιμπτοντως  ειναι τοποθετημενες ανα 5 δευτερα.διασχιζω το δρομο και ξαφνικα εμφανιζεται αυτο το γιγαντιo αυγο παλι μπροστα μου. τωρα δεν αιωρειται..αλλα εξεχει απο το πυργισκο του μουσειου..ο οποιος λειτουργει σαν αυγοθηκη. κοιτωντας περιμετρικα βλεπω και αλλα δυο αυγα.ο σουρεαλισμος σε ολο την κατασκευη του πυργου,η οποια προκειται για ανακτασκευη του παλιου δημοτικου θεατρου, χτυπαει κοκκινο! Mα τι ειναι αυτη η ψυχωση με τα αυγα!
ξεπερνωντας τα ατελειωτα λεπτα αναμονης για ενα εισητηριο η εισοδος στο   θεατρο μουσειο ειναι εντυπωσιακη. το μουσειο, ενα σουρεαλιστικο installation.
ομοιωματα γυμνων γυναικων, το βροχερο ταξι στο αοθριο περιμενει τον επισκεπτη να τον μαγεψει.ενα παλιο φολκσβαγκεν κρεμασμενο στο ταβανι...και αιθουσες γεματες...φαντασια. αν ο δημιουργος κα εμπνευστης σαλβαδορ δεν ειχε διοχετευσει στα εργα την καυστικη και ηδονιστικη του διαθεση το μουσειο θα μπορουσε να απευθυνεται και σε παιδια...
διασχιζωντας τους διαδρομους του πυργου φτανει κανεις στο τελευταιο δωματιο..και το κοιτα.   δυο πινακες ορθωγωνιοι κατα μηκος του τοιχου ,ενας καναπες στο σχημα κοκκινων σαρκωδη χειλιων και ενα πλαστικο μετωπο που θυμιζει ανθρωπινη μυτη,η απορια ευλογη σχηματισμενη εντεινεται οταν στην καθε εισοδο της καμαρας συναντα κανεις ενα μεγενθυτικο φακο. βλεπω τους υπολοιπους επισκεπτες να ανεβαινουν τη σκαλα και να πλησιαζουν τον ογκςδη μεγενθυτικο φακο και να κοιτουν μεσα απο αυτο,
μια πινακιδα μου τραβα την προσοχη η οποια αναγραφει τη φραση ᾽''mae west''.τι σχεση εχει η αμερικανιδα ηθοποιος  με αυτο το αφαιρετικο σχεδιο? περιμενω τη σειρα μου και ανεβαινω την μικρη ξυλινη σκαλα..! η δυστροπη ιδιοφυια εκανε παλι το θαυμα της.ολο το δωματιο κοιταζοντας το μεσα απο το φακο αποτελει προσωπογραφια της γνωστης αμερικανιδας ηθοποιου ''mae west''



κυριες και κυριοι ο μεγαλος σαλβαδορ νταλι.
τα συγχαρητηρια μας στους γονεις του αλλα και στη μουσα του στην οποια οπως λεει ο ιδιος χρωσταει το μυαλο του.

ενα ζευγαρι που θα μεινει στην ιστορια .....αντιστοιχου βεληνικους με εκεινο του ρωμαιου και τησ ιουλιετας...ενας ερωτας που γεννηθηκε στην πραγματικοτητα..μα που κινηθηκε αποκλειστικα στο χωρο της φαντασιας!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου